Do podstawowego zakresu zadań Działu Ewidencji i Świadczeń należy w szczególności: obsługa osobista i telefoniczna klientów Urzędu (w tym osób bezrobotnych i poszukujących pracy), udzielanie im informacji (np. dotyczących praw i obowiązków osób bezrobotnych i poszukujących pracy), wydawanie zaświadczeń.
Głównymi zadaniami są: rejestracja osób bezrobotnych i poszukujących pracy, aktualizacja danych klientów PUP, wydawanie decyzji oraz przyznawanie i realizacja wypłat świadczeń.
A także: windykacja nienależnie pobranych świadczeń, rozpatrywanie odwołań od decyzji administracyjnych, realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz innych przepisów.
Ważnym elementem jest również współpraca z innymi komórkami Urzędu oraz z instytucjami zewnętrznymi, pracodawcami itp. w celu należytej obsługi klienta PUP.